Informace o filmu
Kontroverzní akční drama o policejním komisaři, který se rozhodne překročit své pravomoci a po vzoru westernových mstitelů vezme zákon do svých vlastních rukou, patřil v 70. letech v Itálii k nejodsuzovanějším a nejcenzurovanějším filmům. Někteří kritici mu vyčítali, že podněcuje k násilí a nenávisti.
Na scénáři filmu Velké vydírání se společně s jeho režisérem Enzem G. Castellarim podílel i tandem Massimo De Rita a Arduino Maiuri, s nímž spolupracovali i režiséři Carlo Lizzani, Damiano Damiani či Pasquale Squitieri. Autorská dvojice tentokrát napsala kontroverzní příběh o policejním komisaři, jenž se v rámci policejního sboru marně snaží zastavit násilné řádění zločineckého gangu na malém italském městě. Nakonec se rozhodne sestavit samozvanou eskadru smrti, jejíž členové mají s gangem nevyřízené osobní účty.
Enzo G. Castellari ve filmu klade velký důraz na akční sekvence, jejichž efektní vyznění umocňuje využití zpomalených záběrů i specifické střihové konfigurace. Značnou pozornost věnuje i dlouhým automobilovým honičkám, tedy scénám, které představují jeden ze základních rozpoznávacích rysů policejního filmu po italsku.
Postava osamělého komisaře do určité míry tematicky koresponduje s podobně pojatými figurami v režisérových dalších filmech La polizia incrimina, la legge assolve (Policie obviňuje, zákon osvobozuje, 1973), Cesta rajské smrti (La via della droga, 1977) a Il giorno del cobra (Den kobry, 1980).
Castellari byl italskou levicovou filmovou kritikou často obviňován z oslavy stylizovaného násilí a z nahlížení spravedlnosti z pozice aktu osobní msty. Filmový kritik Morando Morandini snímku Velké vydírání dokonce vyčítal, že přímo podněcuje k násilí a nenávisti: „Je to fašistický, ubohý a hloupý film. Stereotypní postavu osamělého mstitele totiž spojuje s postavou policisty, který není schopen vykonávat služební povinnosti v rámci zákonů právního státu. Snímek tak podporuje reakcionářskou představu, že se s kriminalitou nemá bojovat zákonnou cestou, ale s pomocí násilí podle pravidla: ,Oko za oko, zub za zub'."
Morandini film kritizuje také kvůli jeho misogynským projevům a genderové diskriminaci ze strany mužského publika, které údajně během projekcí filmu v kině aplaudovalo při scénách násilí a sadismu páchaných na ženách.
Jan Švábenický
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2015
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb
Enzo G. Castellari
Herci
Fabio Testi
Vincent Gardenia
Renzo Palmer
Orso Maria Guerrini
Glauco Onorato
Antonio Marsina
Joshua Sinclair
Stefania Castellari
Lanfranco Ceccarelli
Podobné filmy