Informace o filmu
K tématu vztahu otce a syna se filmaři obracejí poměrně často. Pokud jde o polský film, připomeňme z poslední doby např. snímek Erratum (2010) Marka Lechkého, který byl vloni uveden v programu LFŠ 2011, nebo letos promítaný Krtek Rafaela Lewandowského. Také hraný debut Bartka Konopky, tvůrce oceňovaných groteskních dokumentů Balada o koze (Ballada o kozie, 2004) nebo Králík po berlínsku (Królik po berlińsku, 2009 - nominace na Oscara), mapuje znovunalézání zpřetrhaných vazeb mezi generacemi.
Strach z výšek byl natočen v produkci Munkova studia, které bylo zřízeno Svazem polských filmařů v roce 2008. Jeho cílem je podporovat vznik ambiciózních uměleckých děl, zejména celovečerních debutů. Konopkův snímek je třetím titulem z produkce studia a umělecký dohled nad ním převzala Agnieszka Hollandová. Konopka společně s Piotrem Borkowskim napsal scénář, který byl mj. oceněný speciální cenou HBO v mezinárodní soutěži Hartley-Merrill. Vypráví příběh úspěšného televizního moderátora Tomka, jehož kariéru a poklidný rodinný život naruší zpráva o otcových vážných zdravotních potížích. Když se jednoho dne dozví, že byl hospitalizován v psychiatrické léčebně, uvědomí si, že je vlastně jediný člověk, který mu může pomoct. Tomek se s otcem začne během jednotlivých návštěv sbližovat a postupně proniká do světa jeho halucinací a prožitků, a sám projde důležitým vývojem. Nejprve mu jde jen o pomstu za těžké dětství, ale čím častěji otce navštěvuje, tím více odhaluje stopy minulosti i příčiny zastřené identity. Těmito ponory se postupně dozvídá něco nového i o sobě. Samotný název odkazuje na strach z překonávání výšek, za něž se dá dosadit naplňování vlastních tužeb a ambicí i nutnost sžít se s novou porevoluční skutečností. Konopkův film nabízí komplexní směs naléhavých témat, mezi které náleží vyrovnávání se s minulostí, neschopnost odpouštět, sonda do narušených vztahů mezi rodiči a dětmi. „Také chceme otevřít otázku psychické nemoci, ovšem ne ve stereotypní podobě, v jaké se ve filmech obvykle objevuje - tedy skrze postavy psychopatů nebo geniálních bláznů. Záleží nám na tom, abychom ukázali, čím je skutečně péče o nemocného a jak zvláštní jsou vztahy mezi nemocným a pečujícím," dodává Konopka.
Vřele divácky přijatý film nadchne hereckým koncertem Marcina Dorocińského jako Tomka a pozoruhodného Krzysztofa Stroińského, který dokázal s výraznou dávkou civilnosti ztvárnit psychicky nemocného otce. Snímek zároveň zaujme detailně propracovanou vizuální stránkou, za níž stojí kameraman Piotr Niemyjski. Podařilo se mu propojit dynamické scény ze současnosti s výtvarně mnohem vytříbenějšími a důsledně komponovanými obrazy zaznamenávajícími události z minulosti. V rámci této dichotomie pak zdůrazňuje kontrast mezi světy vzorně uspořádaného Tomka a roztěkaného otce.
Pavla Bergmannová, Letní filmová škola 2012
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb
Bartosz Konopka
Herci
Krzysztof Stroiński
Marcin Dorociński
Dorota Kolak
Magdalena Poplawska
Anna Dymna
Mieczysław Grąbka
Damian Matuszewski
Andrzej Konopka
Maria Mamona
Jacek Różański
Michal Tarkowski
Sylwia Juszczak
Julia Pogrebińska
Milena Lisiecka
Piotr Rybak
Anna Sroka
Podobné filmy