Informace o filmu

Mnohé události, jež se staly ve skutečnosti, v konkrétním čase a místě konkrétním osobám, dříve nebo později inspirovaly vznik uměleckého díla, jehož účinek byl, i díky mistrovství umělce, silnější právě proto, že vycházely ze skutečnosti. Připomeňme si v této souvislosti z literatury nezapomenutelnou Reportáž psanou na oprátce nebo z kinematografie . Ze skutečného lidského osudu vychází i nový barevný film slovenského režiséra SMRT ŠITÁ NA MÍRU, který nyní přichází do našich kin. Jeho děj vychází z črty maďarského komunistického novináře Bély Illése, v podstatě soudničky, v níž rozebíral motivy vraždy „na objednávku“ v Budapešti. Příběh vraha i zavražděného, ve své podstatě obětí hospodářské krize, tehdy vzrušil mimořádně veřejnost právě pro zrůdnost činu, k němuž vedly sociální podmínky, v němž se v celé své nahotě odrazila nelidskost kapitalismu.
Ve skutečnosti stejně jako ve filmu, jehož scénář napsal Tibor Vichta, šlo o to, že zkrachovaný pan Blum, majitel luxusního krejčovského salónu, se rozhodl obětovat svůj život a prostřednictvím vyplacené pojistky tak finančně zajistit svou rodinu a v podstatě uchovat slávu salónu, jenž již převzal do správy jeho syn Tibor. Potřebuje zemřít – a přitom to nesmí být sebevražda, jinak by pojistka ztratila platnost. A tak do své hry se smrtí zatáhne ubohého nezaměstnaného krejčího Kepeše, syna služky u Blumových, který má být vrahem a současně tedy i pomocníkem ke štěstí pozůstalých a k slávě salónu.
Příběh bychom mohli označit jako absurdní – jenomže se před lety skutečně udál, a tak se divák stává svědkem úděsné, kruté reality, cynické morálky buržoazní společnosti, kterou skutečná tragédie stejně jako filmové dílo obnažují v celé nahotě. Vzniká tak nadmíru přesvědčivá výpověď o „starých zlatých časech“. Nejen o nich proto, že i dnešní kapitalistická společnost má své Blumy a Kepeše, že i dnes stejně jako před lety jsou mnozí lidé nuceni k těm pro nás nejneuvěřitelnějším činům a skutkům, jenom aby existenčně zajistili rodiny. Začíná to třeba prodáváním dětí v Itálii nebo Řecku, pokračuje výprodejem vlastních orgánů k transplantaci a končí…? Ty tři tečky doplňuje kapitalismus denně těmi nejtragičtějšími příklady. Tak nový slovenský film Smrt šitá na míru překračuje hranice konkrétní události staré půl století a vypovídá účinně i o dnešní buržoazní společnosti a její morálce. Je tedy uměleckým dílem nadmíru politicky aktuálním a potřebným.
Režisér vypráví příběh střídmě, prostě – a tak dává nejvýrazněji zaznít právě sdělované skutečnosti, dramatu a tragédii života. Film má přesvědčivou a působivou atmosféru (architekt a kameraman ), která pomáhá proniknout hlouběji k podstatě doby i charakteru hrdinů. Herecké výkony tvoří v tomto filmu kapitolu samu pro sebe. Zejména proto, že právě na obou hlavních představitelích záleželo, zda divák uvěří jejich motivaci a tím i příběhu. v roli nejprve bezstarostného a potom zlomeného Bluma stejně jako hrající manipulovaného, nešťastného Kepeše, podali znamenitý, přesvědčivý a působivý herecký výkon. Totéž platí i o studii Blumova syna Tibora, nejprve bezstarostného mladíka a později nelítostného podnikatele, kterou vytvořil , o výkonu a dalších. Slovenský film Smrt šitá na míru je tedy dílo zdařilé – a na jeho úspěchu mají zásluhu všichni, kteří se na jeho vzniku podíleli.
COURTON, Miroslav. Nový slovenský film: Drama, které napsal život. Rudé právo. 1979, roč. 59, č. 216 [13. září], s. 5. [upraveno]
Trailer
Štáb

Martin Hollý
Herci

Vlado Müller

Milan Kiš

Květa Fialová

Hana Kováčiková

Juraj Ďurdiak

Štefan Kožka

Jiří Holý

Jaroslav Rozsíval

Elo Romančík

František Dibarbora

Olga Želenská

Slávo Drozd

Luděk Kopřiva

Václav Sloup

Norbert Jaborek

Vladimír Kostovič
Podobné filmy