Informace o filmu

Rumunská revoluce byla od počátku opředena fámami; patřila k nim mimo jiné poplašná zpráva, že na straně Ceauşesca bojují žoldáci z muslimských zemí. Světová média tehdy šířila zvěsti o osmdesáti tisících mrtvých. Ve skutečnosti zahynulo kolem jedenácti set osob, přitom více než v polovině případů šlo údajně o oběti náhodných přestřelek mezi povstalci. V paranoidní situaci, kdy se přesně nevědělo, kdo z ozbrojených složek ještě zachovává věrnost diktátorovi a kdo se přidal na stranu lidu, vládly obavy z „teroristů" a zveličené zprávy o síle odporu. Z domů a ulic se stala válečná zóna.
Drama hodin, kdy se rodila svoboda, film rekonstruuje se smyslem pro paradox, absurditu a beze snahy o heroizaci. Snaží se přiblížit pocity lidí zavlečených do chaotických událostí: disciplína a subordinace se rozpadají, kdosi na vás střílí a vy nevíte proč, velitel cítí odpovědnost za chlapce, kteří mu byli svěřeni. Také o vás mají starost rodiče. Podobně jako jiná díla rumunské nové vlny (ale zase zcela jinak) zkoumá Munteanův film existenciální otázky života a smrti, stav jedince v mezní situaci. A opět ukazuje, že vše úděsné je zároveň průzračné: k nejdramatičtější události dojde až ráno, za bílého dne, a této informace se nám dostane ve druhé minutě filmu, ještě před úvodními titulky, takže celou anabázi sledujeme jako retrospektivu. Podobně jako v některých jiných dílech nové vlny je syžet koncipován jako putování a snímán v dlouhých sekvenčních záběrech, bez hudby, s autentickými zvuky všednosti.
Autoři svůj film deklarovali jako „příběh o ztrátě nevinnosti celé generace a o lidovém povstání, v němž se projevilo to nejlepší a nejhorší z nás. Vedle solidarity tu bylo také hodně sobectví a zloby, nahromaděných za desítky let frustrace". Název dalo filmu jedno z hesel, jímž ozbrojené jednotky prokazovaly svou identitu.
Film byl uveden v soutěži MFF v Locarnu a bezmála 43 000 diváků v rumunských kinech bylo na tehdejší dobu slušným výsledkem. Radu Muntean (1971) patří k nejúspěšnějším filmařům své generace. Natočil již čtyři navzájem značně odlišné celovečerní filmy: debutové krimi Furia (Zuřivost, 2002), revoluční tragikomedii Papír bude modrý a manželská dramata Boogie (2008) a Úterý po Vánocích.
Jaromír Blažejovský
Letní filmová škola 2011
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb

Radu Muntean
Herci

Paul Ipate

Adi Carauleanu

Dragos Bucur

Tudor Istodor

Alexandru Potocean

Andi Vasluianu

Dana Dogaru

Ion Sapdaru

Mimi Branescu

Alexandru Georgescu

Andrei Traian

Adrian Vancica

Constantin Dita

Ana Ularu

Virgil Aioanei

Mirela Oprisor
Podobné filmy