Informace o filmu

Devatenáctiletá Agnes přijíždí na letní byt, s nímž má podle všeho spojeno nemálo příjemných vzpomínek – aby na místě zjistila, že bude nesmírně těžké, pokud ne rovnou nemožné, je oživit. V prostorné vile se setkává se svým partnerem, který se věnuje dráze spisovatele, i s jeho matkou a rezignovaným, podle všeho nemocným strýcem. Co vzejde z ospalého letního odpoledne a jak ovlivní ta následující?
Odpoledne je rozjímavý snímek, v němž nejde ani tak o přesné budování vztahů mezi postavami a následného melodramatu, jako o schopnost vystihnout charaktery v jejich civilní každodennosti – což nijak nevylučuje to, že film působí distancovaně a do jisté míry odhaluje svou „umělou“ povahu. Angela Schanelecová se i v tomto díle zajímá o všednost a zároveň o hledání (a touhu po) blízkosti nebo naopak pochopení pro občasnou potřebu být sám. Důvěrnost zde nevede k bulvární intimitě. „Chtěla bych být šťastná,“ říká Agnes a z její promluvy je patrné, že příliš netuší, jak jít tomuto pocitu naproti. V tom se podobá ostatním hrdinům inspirovaným známým divadelním dramatem o zborcených iluzích Racek od Antona Pavloviče Čechova. Jejich vztahy definuje blízkost, ale jen stěží vřelost. Více či méně ztracení lidé se ovšem v podání Schanelecové pořád neodcizili natolik, aby nad sebou samými (anebo těmi okolo) zlomili hůl.
Málomluvnost, pro režisérku typická, se tu snoubí se schopností odpozorovat drobné detaily, které zase úzce komunikují s místem, kde se vše odehrává. Letní byt, v němž se protínají myšlenky přítomných, zde symbolizuje příjemné místo, které by se mohlo stát odrazovým můstkem k lepším zítřkům. Ovšem dojít tu může i k opaku – čím více se postavy dožadují pozornosti, tím hůře se mají. Odpoledne je zastřený, melancholií prostoupený film o hranicích samoty. I o hledání momentu, po němž už nemá cenu se dál snažit.
Viktor Palák
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2017
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb

Angela Schanelec
Herci

Angela Schanelec

Jirka Zett

Miriam Horwitz

Fritz Schediwy

Mark Waschke

Agnes Schanelec

Katharina Linder

Tobias Lenel

Karina Krawczyk
Podobné filmy