Informace o filmu

Ambiciózní science-fiction polského režiséra Andrzeje Żuławského kombinuje výraznou vizuální stylizaci s expresivitou a filozofujícím myšlenkovým základem. Snímek byl kvůli násilnému ukončení natáčení dokončený až po více než deseti letech.
Science-fiction Na stříbrném glóbu je bezpochyby nejambicióznější film Andrzeje Żuławského a zároveň příklad destruktivního zásahu komunistické státní moci do vzniku uměleckého díla. Żuławski měl s režimem nepříjemné zkušenosti už kvůli snímku Diabeł (Ďábel,1972), který byl v Polsku z ideologických důvodů zakázán. Režisér proto emigroval do Francie a k návratu ho přiměl až úspěch filmu Důležité je milovat (L'important c'est d'aimer, 1975). Když dostal možnost natáčet v polské produkci, tak ji využil k realizaci dlouho zamýšleného snímku podle sci-fi série spisovatele Jerzyho Żuławského.
Ponurá vize příběhu, klenoucího se přes několik dekád života na cizí planetě, vykazuje znaky většiny režisérovy tvorby i jeho autorského rukopisu. Zároveň se však vymyká jakékoliv dobové sci-fi produkci. Ve filmu Na stříbrném glóbu si podávají a následně trhají ruce ambiciózní myšlenkový základ, rozvíjející úvahy na téma společnosti, svobody, bytí či náboženství s výrazně expresivním audiovizuálním zpracováním a experimentováním se stylovými i narativními prostředky. Filozofující obsah dostává zběsilou podobu přepjatého hereckého projevu a uhrančivě bizarní stylizace kostýmů, kulis a lokací snímaných kamerou v téměř neustálém pohybu. Se spojením filozofie, duchovní roviny a science fiction je v tomto období sice nejčastěji zmiňováno jméno Andreje Tarkovského, ale Żuławski na rozdíl od Tarkovského kontemplativního a komorního přístupu útočí na diváka horečnatým tripem.
Některé myšlenky a symbolika se však staly důvodem, proč byla rozsáhlá produkce, zahrnující bezpočty kostýmů, lokací a davových scén, v roce 1977 z popudu ministerstva kultury zakázána. S koncem z asi osmdesáti procent hotového natáčení přišel zároveň příkaz zničit vše, co s filmem souviselo. Zdrcený Żuławski se vrátil do Francie. I když natočený materiál zůstal nepoškozený a režisér se v době uvolňování poměrů vrátil do Polska, nebylo už možné snímek dokončit podle původní vize. Żuławski shromáždil natočený materiál, zbytek vyplnil nově pořízeným komentářem a až v této podobě měl snímek v roce 1988 pod názvem Na stříbrném glóbu premiéru v Cannes.
Ondřej Kosnár, LFŠ 2014
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb

Andrzej Żuławski
Herci

Andrzej Seweryn

Jerzy Trela

Grażyna Dyląg

Waldemar Kownacki

Iwona Bielska

Jerzy Grałek

Elżbieta Karkoszka

Krystyna Janda

Maciej Góraj

Henryk Talar

Leszek Dlugosz

Jan Frycz

Henryk Bista

Wiesław Komasa

Jerzy Goliński
Podobné filmy