Informace o filmu
Strávili spolu dětství, vyrostli spolu a zamilovali se. Pak přišla protikomunistická revoluce v roce 1956 a jejich cesty se rozešly: ona emigrovala do Francie, on zůstal v Maďarsku. Po deseti letech se znovu sešli, velice se na sebe těšili, ale zjistili, že si něco představovali jinak. Nejen těch deset let, co se neviděli, nejen život toho druhého v jiné zemi, ale také to, co skutečně bylo, co prožívali společně, než se rozešli, dokonce i svou lásku. Občas si vzpomínali, na co si vzpomenout chtěli, jindy si takové vzpomínky dotvářeli, některé si dokonce úplně vymýšleli tak, jak si přáli, aby se věci ve skutečnosti staly, a postupem času jim začali i věřit. A během nadšeného očekávání setkání po dlouhých deseti letech si začali kromě minulosti vymýšlet i budoucnost. A tím začaly problémy...
Struktura Sázky na iluze je z hlediska psychologie hlavní postavy podobná tomu, co se děje v prvních dvou dílech Szabóovy trilogie o mladých poválečných generacích (Čas snění, Otec): první polovina filmu odpovídá času snění a iluzí, jichž se postavy musejí ve druhé polovině zbavit. Ovšem autorská poetika je v poslední části trilogie mnohem propracovanější. Především během první poloviny filmu se hodně pracuje s motivem fotografie, s „mrtvolkou", flashbacky a krátkými subjektivními návraty v čase, které mohou představovat úryvky vzpomínek nebo subjektivní zásahy vzpomínajícího si ega. Některé úryvky, které se ve filmu opakují víckrát, mají pokaždé jinou podobu, což je důkazem toho, jak postava subjektivně a relativně (ač si to občas třeba ani neuvědomuje) zachází se vzpomínkami a s minulostí. Jindy po subjektivní představě následuje (ovšem ne hned) skutečnost jak a co se stalo, nebo se bude dít - divák totiž nedostává „pokyny", zda se určitý záběr odehrává v minulosti či v budoucnosti. Kromě práce s časovými rovinami je také velmi zajímavá práce s rovinami osobní subjektivity zážitků postav. Je na divákovi, aby rozlišoval, jestli jde o „skutečnost" v rámci příběhu, čistou představu, sen, subjektivně propracovanou či úplně vymyšlenou vzpomínku nebo vysněnou budoucnost. Pod vlivem francouzské nové vlny a hlavně Alaina Resnaise se ani přechody mezi těmito sekvencemi nějak zvlášť neoznačují: střih je často motivován subjektivními spojeními mezi různými předměty, konkrétními či abstraktními událostmi a myšlenkami postav nebo jejich asociativní či okamžitou pamětí. Druhá část filmu je „narativnější" a používané filmové prostředky jsou spíš klasické, což pro Szabóa představuje (stejně jako v Času snění a Otci) předpoklad k vytvoření (konkrétního a narativního) prostředí vhodného ke ztrátě iluzí a nástupu „reálného" času skutečnosti, který ke konci příběhu pomalu, ale jistě nahrazuje „čas snění".
Mircea Dan Duta, Letní filmová škola 2012
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb
István Szabó
Herci
Judit Halász
András Bálint
Edit Kelemen
András Szamosfalvi
Rita Békés
Éva Berényi
Erika Kúnszenti
Péter Huszti
Tamás Eröss
György Aranyossy
Iván Mándy
Kati Andai
Béla Asztalos
István Dékány
Podobné filmy