Informace o filmu
Hrdiny této tragikomické balady jsou dva veteráni, vracející se z první světové války do rodného kraje. Jsou poznamenáni válečnými zážitky. Jakoby se snažili najít domov a pevně zakotvit, zároveň jsou však puzeni k tuláctví, k volnému životu v přírodě i mezi lidmi.
Snímek vychází z originální poetiky a impresionistické výtvarné koncepce. Nesporně patří k výrazným dílům slovensé kinematografie.
Autor/Zdroj: /Popis
Príbeh l'udí hl'adajúcich domov, šťastie a svoje miesto v spoločnosti. Dej sa odohráva na slovernskej dedine po I. svetovej vojne. Hrdinami sú vojnoví vyslúžilci, ktorí sa po návrate z vojny snažia dať svojmu životu zmysel, nájsť opať istotu a lásku.
Renáta Šmatláková Katalóg slovenských celovečerných filmov
Autor/Zdroj: Šmatláková Renáta/Katalóg slovenských celovečerných filmov
Z recenze Jana Lukeše: „Za prolog československé nové vIny 60. let se obvykle pokládá film slovenského režiséra Štefana Uhera Slnko v sieti (1962). Také její epilog o deset lat později se však odehrál ve slovenské režii - vedle filmu Obrazy starého sveta (1972) Dušana Hanáka jej tvoří druhý a poslední celovečerní film Ela Havetty nazvaný Calie poPné (1972)...
.Havetta zde navázal nejen na nespoutanou tvořivost a bláznivou ztřeštěnost figur svého debutu Slávnosť v botanickej záhrade, spojnice můžeme hledat i s jeho studentskými filmy, zejména se Svátou Janou a Předpovědí: nula, s jejich duchem studentských her a mejdanů představujících domácí variantu života „dětí květin", hippies 60. let. Ostatně sám „květinový" název filmu jako by k nim odkazoval, nemluvě o jeho polovážném, poloironickém výkladu, který mu hned na začátku dává tulák Krujbel (Vladimír Kostovič): „Pozrite vtáctvo nebeské, ani neseje, ani nežne, a predsa má čo jesť. L‘alie pol‘né sa nestarajú, čím sa šatiť, a aký krásny majú šat! l‘udia sa boha spustili a diabla sa chytili."...
... „L‘alie pol‘né" jsou ve filmu váleční vysloužilci, kteří ještě dlouho po skončení bojů brázdí krajinu jako tuláci či přímo žebráci, putují od jarmarku k jarmarku a od poutě k pouti, možná válkou vykořenění a zbavení domova, možná ale šťastní, že vůbec přežili, a proto si o to více vážící kamarádství a svobody. Takový je „kazatel" Krujbel, takoví jsou jistě i jiní, někteří poznamenaní nadosmrti fyzicky, jiní smíření s existencí malých zlodějíčků - jako Pihovatý (Marián Filadelfi) a Zavalitý (Ján Melkovič), kteří okradou Mateje Hejgeše (Lotar Radványi) o jeho klarinet...
... Všechny tyto ústřední postavy bolestně oscilují mezi svobodným životem bez závazků a hledáním jeho smyslu, jeho trvalých souřadnic - a Havetta ani jedno z naznačených řešení nepreferuje, dává divákovi možnost vést s filmem vlastní spor. Nechává ho tím samozřejmě i v nejistotách, ale jsou to nejistoty také jeho samého. I on zůstal až do své smrti mužem bez rodiny, dokonce bez vlastního bytu, s ambivalentním vztahem k rodnému kraji, který si spontánně zamiloval, jehož přirozenosti ho však odcizil vlastní talent. A i on se nakonec nejlépe cítil ve společnosti hospodských existencí - podle Havettova přítele Šikuly jako by u filmu neměl přátele."
Autor/Zdroj: /Kino AERO
Trailer
Štáb
Elo Havetta
Herci
Lotár Radványi
Žofia Martišová
Ivan Krivosudský
Emil Tomaščík
Florián Filadelfi
Ján Melkovič
Ľudovít Kroner
Augustín Kubán
Vladimír Kostovič
Jozef Šándor
Štefan Dlhopolec
Mária Hojerová
Peter Debnár
Július Hotový
Jozef Belan
Gejza Maráky
Podobné filmy