Informace o filmu

Do španělska krátce před počátkem občanské války přijíždí mladá irská vychovatelka Mary (Polly Walkerová), aby tu nastoupila v aristokratické rodině Areavagových. Záhy propadá obdivu ke svému zaměstnavateli (Franco Nero) a lásce k jeho synovi (Vincent Perez), do jejich osudů se však začínají promítat bouřlivé události doby.
Autor/Zdroj: /Cinema
Historická romance Krev andělů se odehrává ve Španělsku v prvních dnech občanské války, vznikla však v americké produkci podle románu irské spisova-telky Kate O'Brienové (1897-1974). - Mladá Irka Marie Lavelleová, pocházející z farmy, odjede na rok do severního Španělska pracovat jako guvernantka. Působí v zámožné rodině doktora Vicenteho Areavagy, jenž se jako přívrženec levice neshoduje v názorech na vyhrocenou politickou situaci se svou ženou, doňou Consuelo. Marie se seznámí s úzkou komunitou svých kolegyň z rodné země. Především se však zamiluje do nejstaršího syna Areavagových Francisca, který působí v Madridu jako ministr a který je na rozdíl od umírněného otce politickým radikálem. - Režisér Nick Hamm dává romantickému příběhu stejný prostor jako jeho historické kulise. Vychází ze subjektivního pohledu hrdinky·, která sice přijíždí "zvenčí ", ale která má s občanskou válkou zkušenosti z domoviny. Španělsko se tak pro mladou Irku stává novým domovem. - Tvůrci neotřelým způsobem zachycují projevy počínající občanské války: zatímco v ulicích se malé potlačované demonstrace takřka nenápadně mění v hrůzné krvavé masakry, vedlejší uličky nebo domy poskytují klidné útočiště "nezúčastněným" ženám a dívkám. Snímek bohužel trpí zdlouhavostí a snahou o postižení i nepodstatných detailů. V mnoha směrech je srovnatelný se Zeffirelliho retrem Čaj s Mussolinim, jehož část se odehrává zhruba ve stejné době v Itálii.
Autor/Zdroj: /Filmový přehled
Mám rád romance a osudové lásky, lenivé ~ milování při západu slunce nad modrou lagunou, kořeněnou chuť odpíraných polibků a přitažlivost zakázaných objetí. Za jistých okolností mám rád i osvobozující slzopudné katarze a úlevný melodramatický kýč, v jehož triviálním schématu je přece zakódována lepší část našeho nenaplněného bytí. A také dokážu pochopit, proč od Jihu proti Severu až po Anglického pacienta filmaři mixují lásku a válku jako kontrastní ingredience, které podobně jako pepř, vodka, worčestr a tomatová šťáva mohou vytvořit překvapivě inspirativní spojení. A nemám rád, když někdo klame tělem a vyhaslé frigidní zóny vydává za explozivní pseudoorgasmy. A tak mi připadá zbytečné, aby Krev andělů byla v tomto případě marnotratně prolévána, neboť v podstatě není proč ani pro koho.
To bylo tak. Sympatická Irka Mary Lavelleová je vzdělaná, přitažlivá a emancipovaná (jak už filmové guvernantky většinou bývají), ale potřebuje si udělat jasno ve vztahu ke svému příteli. A tak od něj pro jistotu odjíždí až do Španělska, aby se přesvědčila, že se dokáže sama uživit a zamilovat i do někoho úplně jiného (jak už se to nám, nedokonalým smrtelníkům, vcelku běžně stává). Irská krása a španělský temperament se střetnou v aristokratickém sídle dr. Areavaga v době, kdy země zaznamenává první otřesy občanské války. Píše se totiž rok 1936 a Mary si pro klidné řešení svých osobních problémů rozhodně nenašla to nejpokojnější místo. A navíc do rodinného sídla právě přijíždí Areavagův syn Francisco, jehož vyzvání k vášnivému tangu vstřícná ostrovanka zřejmě nedokáže dlouho odolávat...
Na začátku byl román irské spisovatelky Kate 0'Brienové, jehož lakonický název "Mary Lavelleová" filmoví tvůrci hodně odvážně přibarvili a nastolili tak očekávání, kterým si možná nasadili larku příliš vysoko. Po slibném rozběhu totiž následoval jen platonický odraz
a rozpačitá letová fáze, která základní postupovou výšku k diváckému souznění a přízni technicky nezvládla. Filmoví "přepisovači" 0'Brienové se prostě nedokázali jasně rozhodnout, zda rekonstruují dobové drama, romantickou love story či feministický příběh emancipované ženy, která se v tomto problematickém světě rozhoduje pro svoji vlastní cestu. A tak se pro jistotu (a nutně povrchně) dotýkají všech těchto rovin, lineárně odvíjejí všechny potenciální motivy a jako buldozer před sebou hrnou všechno, co se jim připlete do cesty. Tímhle stylem je sice možné pohodlně vyhloubit třeba jámu pro senkrovnu, ale melodramatická romance má přece jen o něco subtilnější parametry a vyžaduje více smyslu pro dramatický a emocionální detail i výraznější prostor pro motivaci a ukotvení svých hrdinů. Scenáristé Ann Guedesová a Frank McGuinness spolu s režisérem Nickem Hammem nechali své postavy bloumat historickými reáliemi a prokla-mativně deklamovat sentence o jejich pocitech, místo aby jim nabídli komorní či dramatickou akci, v níž by se mohly projevit a tudíž vyslovit mnohem věrohodněji. Je to škoda, protože herecký tým, který se u tohoto andělského "kveprolití" sešel, by toho byl schopen. A tak přitažIivá Polly Walkerová (Někdo se dívá) jen naznačila, co všechno by od ní bylo možné očekávat, zkušený veterán Franco Nero nevzrušeně odehrál své a jinak všeho schopný Vincent Pérez (Vrána: Město andělů) se zmohl pouze na jeden letmý mimomanželský vztah...
Zdá se, že Krev andělů je případ, kdy aspirace tvůrců předčila jejich momentální formu, a realizace podle toho dopadla. Jakoby vás někdo připravoval na rafinovaný zážitek a pak se potměšile uchýlil k přímočarému dráždění vašich intimních (duševních) zón tupou vidličkou. A tak pro tentokrát zapomeňte na melodramatickou romanci i Španělsko v dikci Ernesta Hemingwaye. Zůstalo jen u slibného náznaku. Nemám nic proti slibným náznakům. Naopak! Ale nemám rád, když na nich slibované nudně ustrne - a když se zbytečně prolévá nevinná andělská krev. .
Autor/Zdroj: Šobr Michal/Cinema
Trailer
Štáb

Nick Hamm
Herci

Polly Walker

Franco Nero

Vincent Perez

Marisa Paredes

Leire Berrocal

Penélope Cruz

Frances McDormand

Ruth McCabe

Francisco Rabal

Ariadna Gil

Rossy De Palma

Veronica Duffy

José Sacristán

Tusse Silberg

Jorge de Juan
Podobné filmy