Informace o filmu

Gialli se velmi často odehrávaly v atraktivních kulisách (nejen) italských měst. Režijní debut nestora italského žánrového filmu Alda Lada se ovšem „vydal“ s jugoslávským štábem a mezinárodním hereckým ansámblem do ošuntělé, normalizační Prahy. Jaké to asi je, procitnout v ní dočista mrtvý?
Probudíte se kdesi na zemi v parku, okolo skáče havran se svým nevermore, a nebo je to kavka, nebo co hůř, kafka? Sanitka vám zprostředkuje tour de Prague, v tom se rozduní Morricone, v nemocnici lékař konstatuje smrt, ale vy jste přece naživu, vaše tělesná teplota neklesla, tak proč se tak vaše tělo nechová a namísto domů míříte do márnice? Aspoň je tam dostatek klidu na malou rekapitulaci.
Jsou gialli, v nichž se tvůrci rozhodli, že nevystačí s psychopatickým maskovaným řezníkem, trýznícím v temných zákoutích parků či panoptikálních starožitnických příbytků náhodně kolemjdoucí sexbombu. Aldo Lado se rozhodl naplno vytěžit atmosféru staré Prahy a vetknout do její syrové, normalizačně oprýskané krásy notně psychedelický příběh, balancující na hraně čiré kafkárny a satanistického thrilleru ve stylu Polanského Rosemary má děťátko. Do toho připočtěme společensko-kritický tón, implantovaný odkudsi z politického thrilleru z rozdělené Evropy, a výsledkem je explozivní koktejl, na který jen tak nezapomenete.
Ladův snímek se sice rozvíjí pozvolna, ale o to více zaujme jeho finále. Do té doby se divák může nechat unášet absolutním souladem kameramanské práce a vynikající Morriconeho hudby, které režisér spojuje se suverenitou zkušeného matadora, i když měl za sebou pouze jeden realizovaný scénář. V hlavní roli novináře Moorea se objevuje pohasínající hvězda 60. let Jean Sorel. Dnes by se neznalým divákům mohl jevit jako levnější Delon, ale v době, kdy hrál hlavní role u Viscontiho (Hvězdy Velkého vozu) či Buñuela (Kráska dne), měl k hvězdným výšinám blíž než on. Namísto toho však v 70. letech stále více účinkoval u italských krvavých mistrů velikosti Lenziho a Fulciho. Nicméně, připočteme-li Maria Adorfa, Ingrid Thulinovou a budoucí bondgirl Barbaru Bachovou, jde nesporně o jeden z nejlépe obsazených giallo filmů.
Letní filmová škola Uherské Hradiště 2019
Trailer
Štáb

Aldo Lado
Herci

Ingrid Thulin

Jean Sorel

Mario Adorf

Barbara Bach

Fabijan Šovagović

José Quaglio

Relja Bašić

Piero Vida

Daniele Dublino

Sven Lasta

Luciano Catenacci

Michaela Martin

Vjenčeslav Kapural

Jürgen Drews

Semka Sokolović-Bertok

Sergio Serafini
Podobné filmy