Informace o filmu
Mystifikační "alchymistické'" podobenství Jméno kódu Rubín je druhým filmem režiséra Jana Němce po jeho návratu z exilu. Podobně jako svérázná adaptace knihy Ladislava Klímy, nazvaná V žáru kráIovské Iásky (1990 ), je i Jméno kódu Rubín provokativním gestem, jež je v souladu s režisérovou koncepcí soukromých filmů-básní, ale jež na rozdíl od ni nemá velkou naději na vstřícné přijetí u diváků (a ani u kritiky). Formálně složitý snímek, který vznikl ve společnosti Jan Němec Film v koprodukci s Českou televizí a s výraznou finanční podporou českého filmového fondu, je svrchovaným autorským dílem, jehož součástí je i osobitá Němcova vizuální koncepce. Příběh je v jedné "rovině "nedefinovanou a nenaplněnou " love story dívky Rubínky - Ruby (neherečka Lucie Rejchrtová) a letového dispečera Michala (tělesně handicapovaný); Jan Potměšil (snímaný ovšem tak, jako by normálně chodil). Setkání mIadých lidí je dáno "vyšším záměrem ". Veškeré dění je koncipováno ve smyslu základních esoterických tezí: vyprávění má podobu kruhu ("drak,
zakusující se do vlastního ocasu "), a ve známé kabalistické jednotě mikrokosmu (Iidské tělo) a makrokosmu (vesmír) podává soukromý příběh Výstřední dvojice jako vyvrcholení staletého usilování alchymistů o naplnění Plánu, čili o vytvořeni Kamene mudrců, a stejně dIouhého boje "světských " mocností o získání tajných alchymistických materiálů a tím i možnosti vládnout světu.
V "magické" Praze se odehrává poslední dějství tohoto letitého boje, jenž probíhal také za II. světové války (potřebné' přísady se pokoušeli získat Němci, Britové, Američané a později i Rusové). Klíčovou ingrediencí a finálním produktem - v intencích některých výkladů alchymie - jsou však zřejmě sami milenci a jejich pomíjivě křehký vztah. - Dvojice se potuluje "magickými " místy (Praha či Sporkův Kuks), studuje alchymistické' dějiny i spisy a uniká čtveřici "žvejkounů"a, kteří představují primitivní Zlo; procházejí dějinami a
mluví německy (vypadají však jako ruští gastarbajtři a snad jsou také jednou z " ingrediencí "). - Jan Němec koncipuje svůj film, věnovaný nedávno zemřelé Ester Krumbachové, jako svébytnou koláž, v níž má kromě tříště poeticko-informačních obrazů (alchymiske' spisy, ilustrace apod.) hlavní místo komplikovaná historická mystifikace: prostřednictvím paradokumentů i archivních snímků " objasňuje autor českou historii v kontextu boje o alchymistický Plán, v němž však skrytě dominuje tajně vědoucí americký; Smithsonian Institution (proto se některé sekvvence odehrávají ve Washingtonu v okolí Bílého
domu a dalších důležitých institucí). Mezi indiciemi se tak vedle dopisu Milana Kundery, který měl kdysi na projektu (zamýšleném už od osmdesátých let) také spolupracovat, objevuje také' "vysvětlení' atentátů na Heydricha a Kennedyho, záhady "štěchovického pokladu " či objasnění bombardování Emauz (režje Němcovým osobním dětským zážitkem). - Alchymie, která se skutečně v různých fázích moderních dějin stala objektern seriozního výzkumu, je v Němcově sporném experirnentu (jehož atributem je patrně i dráždivé' pokoušení divá-
kovy schopnosti tolerance) součástí specifické' obsahově-formalistické hry v intencích slavného románu Umberta Eca Foucaultovo kyvadlo: autorská koncepce funguje jako svébytný "alchymistický" plán na uspořádání světa a výsledné dílo je zároveň otevřenou diskusí o vlastní poetice.
Autor/Zdroj: /Filmový přehled
Trailer
Štáb
Jan Němec
Herci
Jan Potměšil
Lucie Rejchrtová
Čestmír Řanda
Josef Miřácký
Václav Tomšovský
Jaromír Typlt
Milan Stehlík
Lubor Mádr
František Macháček
Helena Čepková
Josefa MUDr. Sobotková
Ladislav Němec
Jim Čert
David Nykl
Podobné filmy