Informace o filmu

Odvážný film Miklóse Jancsóa z roku 1967, jehož anglický název je právě The Red and the White, nepřímo, ale výrazně sugeroval, že mezi oběma proti sobě bojujícími tábory není v podstatě žádný rozdíl, stejně jako každá válka je navzdory zásadám nebo záminkám, kvůli nimž byla vyhlášena či zahájená, stejně krvavá, krutá a špinavá. Ani snímku Ticho a křik, který vznikl v témže roce, ani příběhu Hvězdy na čepicích nelze nic vyčítat po stránce tehdy akceptované „politické korektnosti". Formální „klaďasové" nakonec zvítězí a jejich převaha je v závěru filmu tradičně zdůrazněna působivým pochodem a příslušně nadšeným zpěvem vojáků. Těm „dobrým" pomáhají i mezinárodní pokrokoví spojenci (maďarští komunisté), násilí a zvěrstev se podstatně častěji dopouštějí příslušníci formálně záporného tábora atd., atd. Jenže tady tolik nejde o „kvantitativní srovnání" typu „kdo toho spáchal víc", nýbrž o samotnou skutečnost, že se násilí k těm kladným vůbec vztahuje, že nejsou v souladu s dobovým zvykem propagandistických produkcí komunistických kinematografií těmi úplně čistými a naprosto bezúhonnými. Rudí dokonce popraví zdravotní sestru, která jim předtím pomáhala, pod záminkou, že vykonala rozkazy Bílých a tím poslala na smrt Rudé zajatce. Přitom je z filmu patrné, že zmíněná žena neměla příliš na vybranou, jinak by Bílí popravili všechny zraněné v nemocnici. Nesmyslnost války a její krutost je sugerována také objekty, o něž obě strany bojují (klášter a nemocnice), a podobnost obou nepřátelských táborů třeba i tím, že nikdo nemá skutečný válečný plán a ve vojenských operacích se spíše na místě improvizuje. Některé „akční" scény, které by „normální" válečný film kvůli jejich údajné spektakulárnosti ukazoval zblízka, se odehrávají v pozadí, daleko od diváka, aby se v něm vyvolal pocit, že co se tam děje, není tak důležité, že jde jen o bezvýznamné, ač kruté a krvavé „kočkování". Jedná se o Jancsóův svérázný způsob jak zbavit válku tradiční hrdinské masky a přitom o důležitý prvek autorské poetiky, jejímiž dalšími rozměry jsou pečlivě promyšlené složení záběrů, mimořádná stylizace hereckých výkonů, složitá choreografie pohybů herců (podél přesně narýsovaných drah určených v souvislosti se cinemascopickým formátem obrazu), minimální počet záběrů a tzv. „povrchní naturalismus". Toho si lze všimnout už v roce 1965 ve snímku A sedmnáct jim bylo let (Így jöttem), ale vysoké úrovně stylizace, dokonce manýrismu dosáhne až v Beznadějných a Hvězdách na čepicích, kde už je Jancsóvo zaujetí formální stránkou tvorby evidentní.
Mircea Dan Duta, Letní filmová škola 2012
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb

Miklós Jancsó
Herci

József Madaras

Tibor Molnár

András Kozák

Jácint Juhász

Nikita Michalkov

Gleb Striženov

Viktor Avdjuško

Krystyna Mikolajewska

Taťjana Koňuchova

Bolot Bejšenalijev

Anatolij Jabbarov
Podobné filmy