Informace o filmu

Zatímco otec spí a bratr se venku houpe na houpačce, Elisu znásilní otcův přítel. Toto trauma zůstává na dlouho ukryto v temnotách, až se Elisa čtrnáct let poté stává slibnou studentkou vysoké školy.
Snímek Elisa K. získal zvláštní cenu poroty na Mezinárodním filmovém festivalu v San Sebastiánu. Soustředí se přitom na velmi kontroverzní téma - pohlavní zneužívání nezletilých. Bezesporu jde o ožehavé téma a bylo by nanejvýš nevhodné zahrávat si s bolestí postižených rodin, tím spíše pak s fyzickou a psychickou nahotou těch, kteří se setkali se zvůlí, jíž nebyli schopni čelit, a nyní se pokoušejí o nemožné, a sice získat zpět nevinnost, kterou jim někdo sebral, a znovu nabýt pochroumanou vyrovnanost. Judith Colellová a Jordi Cadena vycházejí ze (téměř) stejnojmenné povídky od Lolity Boschové a odporný čin převádějí do filmového jazyka bez uchvácení obrazem, zato však s průzračnou precizností. Vzniká tak černobílý film, kde hlas vypravěče mimo obraz podrobně popisuje každý detail - co se odehrává, co vidíš a snad i co by tam nemuselo být. Zatímco se utvářejí dějové linie a dialogy, které co do narativní výstavby nejsou nikterak zásadní, tento hlas se mazlí s dramatem, jehož obdobu jsme v roce 2011 se sevřeným srdcem prožívali v nezapomenutelném a extrémně tvrdém snímku Neměj strach (No tengas miedo) od Montxa Armendárize. Tón tohoto dramatu je sice naprosto odlišný a atmosféra ještě dusivější než v případě Elisy K., ale ohledně výsledného efektu je stejně výmluvný, strhující a zničující. Reakce Ainy Clotetové (Elisy) v okamžiku, když se jí vybaví vzpomínka, která byla až do té chvíle zasuta v nejtemnějších částech její paměti, je rozhodně hodna bližšího pohledu, metaforického obratu i poznámky pod čarou, že „dětství je říše, kde nikdo neumírá". Neumíráš totiž jen tady, v dospělosti, kde to je norma a nezbytnost. Daleko spíše umíráš tam, kde jsi opustila utopický svět - v raném mládí, které nezná hranice. Tady, kde člověk umírá touhou, aby se sešel se starými nepřáteli, už nikdy nebudeš tím, kým jsi postupně byla - exkluzivním miminkem, budoucím bývalým zázračným dítětem, adolescentem s vyznamenáním. Dokonale neprůstřelný úsměv. Kouzlo. Ano, právě tam kde nikdo a nic neumírá, ale kde jediná rána vydá za několik. Den, kdy si fikce (na pozadí Bachovy hudby) protiřečí a oněmí pod tíhou nesdělitelného.
Juan José Ontiveros, LFŠ 2014
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb

Jordi Cadena
Herci

Aina Clotet

Nausicaa Bonnín

Maria de la Pau Pigem

Ricard Farré

Jordi Gràcia

Ramon Madaula

Pol Montañés

Clàudia Pons

Hans Richter

Pep Sais

Lydia Zimmermann
Podobné filmy