Informace o filmu

Rekonstrukce života Noria Narajamy, který v devatenácti letech spáchal čtyři vraždy, se snaží hledat vysvětlení pro jeho lehkovážnost v dobové společnosti i špatném sociálním zázemí jeho rodiny. Retrospektivně strukturovaný film představuje vyvrcholení první poloviny tvůrčí dráhy Kaneta Šindóa, kterou charakterizuje humanistický zájem o sociální témata.
V době od 11. října do 5. listopadu 1968 zastřelil devatenáctiletý Norio Narajama čtyři lidi pistolí, kterou ukradl v bytě důstojníka na americké vojenské základně poblíž Tokia. 7. dubna 1969 byl policií dopaden a uvržen do vězení, kde čekal několik let na vynesení rozsudku. Případ vzhledem k věku pachatele dlouho řešily různé soudní instance a byl opakovaně otevírán. Na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu z roku 1990 byl Narajama 1. srpna 1997 popraven. Během let ve vězení se stal úspěšným, mezinárodně oceňovaným spisovatelem a peníze z prodeje knih věnoval pozůstalým svých obětí. Režisér Kaneto Šindó se Narajamovým případem začal zabývat záhy po jeho uvěznění. Mladíkův životní příběh zrekonstruoval na základě důkladné rešerše, rozhovorů s jeho matkou i z rukopisu jeho první knihy Muči no namida (Slzy hlouposti), která vyšla v roce 1971.
Narajama fascinoval režiséra zřejmě proto, že v sobě zosobňoval vlastnosti typické pro hrdiny jeho předchozích snímků. Zfilmováním chlapcova údělu de facto vyvrcholila první polovina Šindóovy filmografie, zaměřující se na sociální témata. Šindó říkal, že točí o lidech, kteří jsou zcela opuštění, stojí vně společnosti a mimo její politickou ochranu. Dobová média Narajamu démonizovala mimo jiné jako extrémní varovný příklad toho, kam až eskaluje rebelie mládeže, jež se na přelomu desetiletí projevovala politickým aktivismem a studentskými bouřemi ve spojitosti s obnovením smlouvy mezi Japonskem a USA o přítomnosti amerických vojenských jednotek v zemi. Šindó naopak Narajamu, kterého ve svém filmu přejmenoval, viděl jako oběť dobové společnosti, ignorující problémy sociálně slabých rodin z maloměst. Hrdina ukazuje odvrácenou stranu své doby - mládež, která není politicky radikální, ale příznačně také nemá jiné cíle, protože okolní svět jí žádné nenabízí. Vyprávění prostřihává sekvence hrdinovy bezcílné existence s flashbacky do formativních období jeho života, jejichž společným jmenovatelem je ztráta iluzí. Dnes žít, zítra zemřít lze současně vnímat jako kontrastní dílo vůči dobovým avantgardním snímkům, v nichž režiséři mladší generace, jako Nagisa Óšima či Kódži Wakamacu, empaticky, ale také kriticky portrétovali politické zapálení mladých hrdinů coby výsledek mladického idealismu a touhy vepsat svůj otisk do okolního světa. Šindóův hrdina má naproti tomu spíše blíž k apolitickým postavám Óšimova staršího ikonického snímku Krutý příběh mládí (Seišun zankoku monogatari, 1960), jenže na rozdíl od nich se nemůže upínat ani k lásce.
Jiří Flígl, LFŠ 2013
Trailer
Štáb

Kaneto Šindo
Herci

Daidžiró Harada

Nobuko Otowa

Keiko Torii

Kiwako Taiči

Kei Sato

Daigo Kusano

Eimei Esumi

Torahiko Hamada

Kotoe Hatsui

Choichiro Kawarazaki

Hosei Komatsu

Sumie Sasaki

Taidži Tonojama

Rokko Toura

Fumio Watanabe
Podobné filmy