Informace o filmu
Příběh dvou bratrů, v němž smrt jednoho přiměje druhého k životu. Již klasické dílo polské kinematografie je Wajdovou filmovou adaptací povídky Jarosława Iwaszkiewicze, otevírající otázku neustálého střetu mezi životem a smrtí. Zaujme vizuální podobou, filozofickou hloubkou i malířskými inspiracemi.
„Milý Andrzeji. Soudím, že jsi to udělal tak krásně, jak o tom psali v New York Herald - věrný Iwaszkiewiczově stylu. Všechno se v tom filmu tak zázračně pojí s mým. Jsem ti za to velice vděčný a nesmírně obdivuji tvoji intuici." Toto je úryvek z dopisu, který Wajdovi poslal autor povídky Březový háj Jarosław Iwaszkiewicz. I přes režisérovy drobné zásahy dokládá úryvek satisfakci autora předlohy s filmovou adaptací. Pro obě díla zůstává společným neustálé prolínání života se smrtí. Věčný boj Erose s Thanatem neboli zápas boha lásky s bohem smrti. Na lesní samotu za svým bratrem přijíždí ze švýcarského Davosu smrtelně nemocný Stanisław. Staršímu bratrovi, který truchlí pro zemřelou ženu, oznamuje zprávu o své nevyhnutelné a blížící se smrti. Přesto ještě dokáže užívat života plnými doušky a zamiluje se do vesnické dívky Maliny. Naopak Bolesław se neumí těšit ze života a smutek přenáší na své okolí. Teprve až bratrova smrt změní jeho život. Konečně pochopí smysl života a smrti. Wajda ve filmu těžil ze svého vzdělání v oboru malířství. Společně s vynikajícím kameramanem Samosiukem ho obohatili o štědré malířské citace. Kromě jiných jsou hlavním zdrojem inspirace plátna polského modernisty Jacka Malczewského (např. cykly Thanatos či Otrávena studna). Ačkoli některé scény značně čerpají z Malczewského obrazů, nestala se z této inspirace celková obrazová stylizace. I tak se podařilo autorům zachovat realističtější vyznění Iwaszkiewiczowy povídky. Snímek také využívá četnou symboliku. Interpretace hojných symbolů však vyžaduje jistou míru opatrnosti, neboť některé z nich, jak upozorňuje sám autor, nevznikly záměrně. Zajímavé místo zaujímá Březový háji v režisérově filmografii. Často je totiž označován jako rozloučení se s romantickým způsobem filmového nazírání. Této koncepci jsou blízké i lyrické projevy obou hlavních představitelů - Olgierda Łukaszewicze a Daniela Olbrychského. Společný herecký koncert se řadí k jejich nejlepším filmovým výkonům. Je také s podivem, že právě Wajda, jenž většinou zpracovává velká a národní témata, je autorem Březového háje, jednoho z nejúžasnějších komorních psychologických děl polské kinematografie.
Petr Vlček.LFŠ 2014
oficiální text distributora,
Trailer
Štáb
Andrzej Wajda
Herci
Olgierd Lukaszewicz
Daniel Olbrychski
Emilia Krakowska
Marek Perepeczko
Elzbieta Zolek
Danuta Wodyńska
Mieczyslaw Stoor
Alina Szpak
Podobné filmy